تبلیغات
NOVAfilm|معرفی و نقد و بررسی جدیدترین فیلمها - معرفی و نقد فیلم Schindler's List(فهرست شیندلر)

IranihaDl

شاهکار های سینما

News image

The Godfather

24 March 1972

News image

A Beautiful Mind

4 January 2002

News image

Serpico

14 February 1974

News image

Schindlers List

15 December 1993

بهترین بیوگرافی ها

  • 0
  • 1
  • 2
prev
next
News image

al pacino

بیوگرافی آل پاچینو | Comments

آل پاچینو متولد 25 آوریل 1940 نیویورک سیتی آمریکا میباشد. او تنها فرزند سالواتوره و رز پاچینو بود

ادامه مطلب

Marlon Brando

بیوگرافی مارلون براندو | Comments

مارلون براندو متولد 3 آوریل 1924 اوماها، نبراسکا آمریکا میباشد. براندو فرزند طرد شده خانواده بود

ادامه مطلب
News image

Johnny Depp

بیوگرافی جانی دپ | Comments

جانی دپ متولد 9 ژوئن 1963 وانسبرو، کناتکی آمریکا میباشد. .

ادامه مطلب
News image

Leonardo DiCaprio

بیوگرافی لئوناردو دیکاپریو | Comments

لئوناردو دی کاپریو متولد 11 نوامبر 1974 کالیفرنیا آمریکا میباشد.

ادامه مطلب
News image

Shutter Island

Thursday, 25 February 2010 | Comments

مطلبی درباره این فیلم

ادامه مطلب
News image

SAW VII

Thursday, 25 February 2010 | Comments

مطلبی درباره این فیلم

ادامه مطلب

    تعداد بازدید :

خلاصه داستان:
در آغاز جنگ جهانی دوم یک تاجر اتریشی بنام اسکار شیندلر (لیام نیسن)، در لهستان اشغال شده توسط نیروهای نازی، به رهبران نازی ها نزدیک شده و امتیاز تاسیس کارخانه تولید ظروف فلزی را از آنها می گیرد. او با استفاده از کارگران یهودی بی جیره و مواجب پول هنگفتی به جیب می زند تا اینکه در سال 1944 دستور انتقال همه اسیران به محلی دیگر صادر می شود. شیندلر لیستی شامل 1100 نفر از اسیران را به عنوان کارگران و ارکان اصلی کارخانه تهیه کرده و با پرداخت مبلغ زیادی به مرز چکسلواکی انتقال می دهد و...

نقد فیلم:
درباره این فیلم سه ساعته سیاه و سفید که دلیلش تضاد تیرگی و روشنی آدمهای فیلم است و هوشمندانه تصمیم‌گیری شده است چه می‌توان گفت؟ اسپیلبرگ (کارگردان فیلم) دست به آزمونی بزرگ زده است. او گفته بود مدتها تصمیم داشته فیلمی درباره نسل‌کشی نازی‌ها در خلال جنگ جهانی دوم تولید کند اما به داستان روایی خوبی دست نیافته است. اکنون چه داستانی بهتر از انقلاب درونی یک مرد پول‌دوست و هوسباز تا تبدیل شدن به اسطوره‌ای انسانی و مثال زدنی؟ شیندلری که از تبدیل شدن کارخانه‌اش به یک نوان‌خانه ابا دارد اکنون به فردی روشن‌ضمیر تبدیل می‌شود که برای نجات جان انسانها از هیچ چیز از جمله جان و مال و اعتبار کوتاهی نمی‌کند. حتی اگر تمام قصه فیلم _ به زعم برخی منتقدان یا حتی ضد یهودیان _ دروغ باشد فیلم به یک روایت انسانی و معرفتی تبدیل شده است. فیلم با یک نما از شمع آغاز می‌شود، شمعی که می‌سوزد تا ظلمات اطراف را تا جایی که می‌تواند از بین ببرد. می‌توان گفت سکانس اولیه که سوختن یک شمع است خلاصه‌ای زیبا و استعاری از کل فیلم است. شیندلر شمعی است که با سوختن خود در صدد نور‌افشانی و از بین بردن ظلمت است. او در بحبوحه آدم‌کشی و زجر نافرجام آدمها دست به عملی انسانی می‌زند. صحنه‌های استعاری اول فیلم از اسپیلبرگ بعید بود اما او چنین استعاره‌های سینمایی را در فیلمهای بعدی‌اش مانند "اگه می‌تونی منو بگیر"، "نجات سرباز رایان"، "ترمینال" و "مونیخ" تکرار کرده است. از نظر ساختار، فیلم حالتی گزارشی دارد. دوربین بر شانه و لرزشهای پاپی تصویر بیننده را به فضای زجرآلود آن دوران می‌برد اما چه هنرمندانه در سکانسهایی دیگر دوربین زمین‌گیر می‌شود تا به لایه‌های درونی آدمهای فیلم دست پیدا بکنیم. برای مثال به سکانس گفتگوی شیندلر با همسرش در یک‌سوم ابتدایی فیلم و یا گفتگوی شیندلر با دختر یهودی بنام هلن و یا گفتگوی شیندلر با اشترن (با بازی بن کینگزلی) هنگام تهیه فهرست اسامی کارگرها دقت کنید. در این سکانسها از بازیهای پرقدرت که بگذریم، نور و دوربین حرف اول را می‌زنند و بیننده را میخکوب می‌نمایند. یکی دیگر از سکانسهای استعاری فیلم کشتن بیمارگونه و تفریح مانند آدمها به دست آمون گوت (با بازی رالف فاینس) از روی بالکن ویلا و بلافاصله ادرار کردن او در توالت ویلاست. این صحنه نشان می‌دهد که تا چه حد مسخ روحی و روانی یک انسان از لحاظ ایدئولوژیک که بعضاً جنبه سیاسی نیز دارد باعث می‌شود کشتن یک انسان به اندازه تخلیه ادرار بی‌اهمیت و عادی باشد. نمونه این صحنه‌ها در فیلم بی‌شمار است. شیندلر که خودش عضو افتخاری حزب نازی است عده‌ای انسان را از قعر دهان اژدهاگونه نازیها بیرون می‌کشد و این از ویژگیهای پیچیده انسان است. مشخص است که اسپیلبرگ قصد ندارد فیلم را سیاست‌زده کند، تنها جنبه‌های انسانی و ابعاد عاطفی این تراژدی را مد نظر قرار داده است. شیندلر مردی است که از نهایت رذالت به اوج می‌رسد و خود را در تاریخ جاودانه می‌کند. در مورد ویژگیهای شخصیتی او حرف و حدیث بیشمار است اما گویی اسپیلبرگ از این موضوع رخ بر نمی‌تابد و کار خودش را می‌کند. فهرست شیندلر یک درام انسانی است. هربار که به تماشای این فیلم می‌نشینم به یاد این می‌افتم که خود نیز یک انسان هستم و آیا می‌توانم همچون او به ابعاد انسانی روح خویش رجوع کنم؟ دریغ که کار مشکلی است. در انتها به اسپیلبرگ برای انساندوستی بی‌شائبه‌اش و زحمت فراوانی که برای تولید این فیلم متحمل شده است و اشکهایی که هنگام فیلمبرداری (به گفته خودش) ریخته است آفرین و خسته نباشی می‌گویم. مرحبا به بازی زیبای لیام نیسون (اسکار شیندلر)، رالف فاینس (آمون گوت)، بن کینگزلی (ایزاک اشترن) و کارولین گودال (امیلی شیندلر) و تمام بازیگران ریز و درشت فیلم. آفرین به یانوش کامینسکی برای تصویربرداری هنرمندانه‌اش. احسنت به جان ویلیامز برای موسیقی جانسوز و زیبایش.


کارگردان          
 استیون اسپیلبرگ
نویسنده            
تامز کنالی
                          
استیون زایلیان
بازیگران            
لیام نیسون
                          
بن کینگسلی
                          
رالف فینس
                         
کارولین گودال
توزیع‌کننده        
یونیورسال
تاریخ انتشار    
15 ماه دسامبر سال 1993
کشور               
آمریکا
زبان                  
انگلیسی



جمعه 24 اردیبهشت 1389 مسعود | نظرات

بخشتبلیغات

آخرین نقد و بررسی ها

فیلم های امروز

بهترین های باكس آفیس

فیلم های این هفته  

آخرین تریلر ها