تبلیغات
NOVAfilm|معرفی و نقد و بررسی جدیدترین فیلمها - معرفی و نقد فیلم The Silence Of The Lambs(سکوت بره ها)

IranihaDl

شاهکار های سینما

News image

The Godfather

24 March 1972

News image

A Beautiful Mind

4 January 2002

News image

Serpico

14 February 1974

News image

Schindlers List

15 December 1993

بهترین بیوگرافی ها

  • 0
  • 1
  • 2
prev
next
News image

al pacino

بیوگرافی آل پاچینو | Comments

آل پاچینو متولد 25 آوریل 1940 نیویورک سیتی آمریکا میباشد. او تنها فرزند سالواتوره و رز پاچینو بود

ادامه مطلب

Marlon Brando

بیوگرافی مارلون براندو | Comments

مارلون براندو متولد 3 آوریل 1924 اوماها، نبراسکا آمریکا میباشد. براندو فرزند طرد شده خانواده بود

ادامه مطلب
News image

Johnny Depp

بیوگرافی جانی دپ | Comments

جانی دپ متولد 9 ژوئن 1963 وانسبرو، کناتکی آمریکا میباشد. .

ادامه مطلب
News image

Leonardo DiCaprio

بیوگرافی لئوناردو دیکاپریو | Comments

لئوناردو دی کاپریو متولد 11 نوامبر 1974 کالیفرنیا آمریکا میباشد.

ادامه مطلب
News image

Shutter Island

Thursday, 25 February 2010 | Comments

مطلبی درباره این فیلم

ادامه مطلب
News image

SAW VII

Thursday, 25 February 2010 | Comments

مطلبی درباره این فیلم

ادامه مطلب

    تعداد بازدید :

خلاصه داستان:
کلاریس استارلینگ ( جودی فاستر ) نیروی کارآموز FBI از مربی خود دستور می گیرد برای تحقیقات نزد دکتر هانیبال لکتر ( آنتونی هاپکینز ) برود و این در حالیست که قاتلی با نام مستعار بوفالو بیل در حال قتل دختران جوان است. کاترین مارتین دختر سناتور مارتین نیز توسط بوفالو ربوده میشود و کلاریس برای سریع تر شدن جریان تحقیقات جهت پیدا شدن قاتل نزد هانیبال لکتر میرود و به او قول میدهد با همراهی در تحقیقات و پیدا شدن کاترین شرایط او نیز بهتر شود. اما هانیبال قصد دارد...
نقد فیلم

شاید بتوان گفت «سکوت بره‌ها» از معدود فیلمهای ژانر تریلر و جنایی بود که نظر مخاطبان و منتقدین را جلب کرد تا جایی که فیلم موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم گردید. دلیل آن نه فقط داستان مستحکم رمان منبع فیلمنامه با همین عنوان (نوشته توماس هریس) بلکه نگاه تازه جاناتان دمی به مقوله جرم و جنایت در یک جامعه مترقی و رویکرد آن به مدرنیسم است. هرچند فیلم هیجان بیننده را انگ می‌زند اما این همه جای کار نیست، آنچه مطرح است کاوش در اتیولوژی و بسترشناسی ارتکاب به جنایت و روانکاوی چنین پدیده نه چندان کهنه جامعه بشری است. فیلمساز بیننده را در تعلیقهای کلاسیک سینمایی رها نمی‌کند و بر یک سکانس یا واقعه تمرکز نمی‌کند. کلاریس (با بازی جودی فاستر) بازوی مقاوم روایت روانشناسانه جرم‌شناسی است. او که از کارآموزان برجسته FBI است در حقیقت دروازه عبور به دنیایی جنایی با همراهی دکتر لکتر آدم‌خوار (با بازی آنتونی هاپکینز) است و هیچ‌گاه از زن بودن خود در این امر رخ برنمی‌تابد و تنها نقطه عطف داستان همین زن بودن است، فیلمساز در اولین ملاقات کلاریس و لکتر این موضوع را گوشزد می‌کند و گویی اهمیت این موضوع بسیار بیشتر از خود داستان یا مسئله غامض جنایت است. «سکوت بره‌ها» در درجه اول روانکاوانه است و این موضوع در رمان بیشتر در بوته نقد قرار گرفته است و بار روانی داستان در رمان بسیار بیشتر بوده است، هرچند جاناتان دمی نهایت تلاش خود را در وفاداری به داستان انجام داده است. لکتر نماد آن چیزی است که از روی آگاهی دست به ارتکاب جنایت می‌زند. آگاهی که از نقصهای روانی نشات گرفته است و او نماینده جامعه دور افتاده از کمالات بشری و محزون از انزوای شخصیتی است. او درد و درمان را می‌شناسد و از روی آگاهی درد را برگزیده است. کلاریس در سوی مقابل آدمی نرمال و ستمدیده از بزهکاری و قربانی جامعه مترقی اما ناقص شده است. فیلم رویارویی این دو مهم است. ضرباهنگ فیلم ستودنی است و اتفاقها مرتب و بدون وقفه پشت سر هم چیده شده‌اند. جنایت مسئله اول داستان و دلیلهای روانی جرم موضوع دوم قصه است. فیلم قصد ندارد پلیس یا معاندین بزهکاری را ستایش کند و حتی در جاهایی _خیلی نامحسوس و حساب شده_ این قشر را راهگشای آن می‌داند. آدمهای قصه در کنار همه اشکال هندسی منظم با زاویه‌هایی مساوی می‌سازند و لکتر و کلاریس دقیقاً مقابل هم ایستاده‌اند و قدرت داستان در همین تقابل است، تقابلی که در نهایت منجر به پیشبرد قصه و کشف مجرم می‌شود. فیلم تا حدودی جهل نامحسوس دولتمردان امریکایی و پارتی‌بازیهای سطح بالای دولتی را نیز به نقد کشیده است. نمادهای فیلم رو هستند و چیزی را برای مکاشفه باقی نمی‌گذارند؛ دقت کنید به پیله‌ای که در گلوی قربانی فرو شده است و توضیحاتی که لکتر در این باب ارائه می‌کند، یا بره‌هایی که در صف سلاخی شدن جیغ می‌کشند تا از مهلکه بگریزند. جامعه مدرنیته به گله گوسفند که بارزترین خصیصه آنها معصومیت و نادانی است و مجرمین به سلاخها تشبیه شده‌اند. آنها می‌خواهند بگریزند و تا وقتی سلاخ از بین نرود دست از جیغ کشیدن نمی‌کشند. فیلم از فیلمنامه روان و محکم، دکوپاژ برجسته و بازیهای خوب بهره می‌برد. سکوت بره‌ها انسان را به اعماق ابعاد روانی جرم هدایت می‌کند و در قالب روایی داستانی جذاب ضعف بشر امروز را در برخورد با جنایتکاران گوشزد می‌کند. فیلم طرح سؤال است، پرسشی که بارها مطرح شده است و تا کنون جوابی برای آن نیافته‌ایم. سکوت بره‌ها فیلمی جنایی است و مسائل روانی جنایت را می‌کاود. این فیلم از خاطر دوستداران جامعه سالم نمی‌رود، کسانی که بی‌صبرانه منتظرند بره‌ها از جیغ کشیدن دست بکشند. به امید روزی که شاهد سکوت بره‌ها در همه جای دنیا باشیم.

کارگردان               جانتان دمی

نویسنده                توماس هریس
                              تد تالی

بازیگران                جودی فاستر
                              اسکوت گلن
                              آنتونی هاپکینز
                              تد لوین

توزیع‌کننده             قرن بیستم و مترو گلدن

تاریخ انتشار         14 ماه فبریه سال 1991

کشور                   آمریکا

زبان                     انگلیسی



جمعه 24 اردیبهشت 1389 مسعود | نظرات

بخشتبلیغات

آخرین نقد و بررسی ها

فیلم های امروز

بهترین های باكس آفیس

فیلم های این هفته  

آخرین تریلر ها